De 18e  Dans- en Ontmoetingsdag in Hellendoorn

Het Platform Nederlandse Folklore organiseerde 16 november voor de 18e keer een Dans- en Ontmoetingsdag, hierbijoefenen in bovenzaal proberen wij altijd groepen uit de verschillende stromingen Nederlandse volksdansers bijeen te brengen, naar elkaar te laten kijken en waar mogelijk van elkaar te laten leren.
Dit keer werd de dag in de zaal van restaurant De Kroon in Hellendoorn gehouden. Helaas kon het Anjerfonds dit keer deze activiteit niet ondersteunen maar het Nederlands Centrum Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed gelukkig wel.

In het avondprogramma is het de bedoeling dat de optredende groep de volgende groep met een z.g. wisseldans op het podium brengt en dan zelf verdwijnt. Dit hebben de groepen ´smorgens en het begin van de middag elkaar aangeleerd, heel leuk te zien hoe dan door het onderlinge overleg  de kennismaking vordert en men goed samenwerkt, ondanks de ooit erg verschillende achtergronden, hulde aan de dansleiding.

kinderen RaldaBij het middagoptreden mocht Ralda de spits afbijten. Met een prachtig 7 koppig orkest als begeleiding lieten zij de jeugd beginnen. In typisch “Nederlandse dracht”: kleurrijke regenjasjes met zuidwesters. Dat werd steeds vervolgd met 3-tallen in fantasie drachten en jaren ´20-´30 jurkjes en schortjes, soms op schoenen, soms op blote voeten. Een boeiende serie die werd afgesloten door 8 jonge vrouwen in deRalda 92 Sallandse dracht, met een solorol voor een man. Jammer dat er geen microfoon bij de zanger was, de tekst was daardoor moeilijk te verstaan.



Hellendoorn 119
De Folkloregroep Hellendoorn nam hierna de vloer in bezit, met een Heldense wals, uit het “altijd zonnige” Hellendoorn. De muzikale begeleiding wordt verzorgd door 2 accordeonspelers. De groep heeft een repertoire van 32 losse dansen en liet er daar enkele van zien, gebracht door 6 paren in de Hellendoornse dracht. Men had er  bij “Smiet oe wief weg”, een Vleegert-achtige dans, duidelijk plezier in om de vrouwen weg te gooien ook al kwamen ze steeds vlot terug.



De Battumse Venne leek als folkloristische groep uit dezelfde streek natuurlijk op Hellendoorn, maar was met daagseBattumse Vennen 125 dracht toch voldoende anders. Ook de Sallandse dracht met plooimuts doch met twee trekzakken. Men had er zang bij, een act waarbij Jan van der Meulen in een stapeldicht  als Anton op de bok werd gezet, doordat de tijd beperkt was iets minder dans dus.
Trianthella 168Hierna Trianthella uit Assen. Al in 1975 opgericht en momenteel met een demonstratiegroep van  8 vrouwen. Als internationale dansgroep hadden zij gekozen voor het Marker kostuum omdat dat zo fleurig is en het, zoals zij zeiden, goedkoper is door het ontbreken van sieraden en dure oorijzers. Zij brachten, helaas met CD muziek, een korte serie met de dansen: Duizend klachten, Hopsa, IJswals en de Boerenschots. Leuke variaties in de basisdans en daardoor een afwisselende serie. Op de mooie houten vloer konden alle groepen lekker stampen, ook Trianthella.Ralda 171
Ralda kwam hierna weer terug met eerst een toelichting op hun kostuums. De jongsten begonnen met de serie de wasvrouwtjes: 6 jonge meisjes waren met allerhande aan de was gerelateerde activiteiten bezig en dansten er op los, o.a. Blauw garen en koperdraad met wasmandjes. Daarna werd het Kermis bij Ralda, 8 vrouwen en 4 mannen. Hierin allerhande dansen met erg veel leuke variaties: Gort met stroop met even een handje drukken door de mannen er tussen door.


Bij Hellendoorn trad  vervolgens de jonge Swinggroep op. Muziek uit een juke box, repertoire van na de tweede wereldoorlog: Jive, Rock and Roll, Samba en Charleston (ook dat is inmiddels folklore), jaren 50 kleding, dames met petticoats. Leuke variatie met uniformiteit in de kleding: zelfde patroon en rokken en halsdoekjes met verschillende kleuren.
toeschouwers 219

Battumse Venne sloot de middag af met de Almelose kermis, Kruuspolka en een act van een stel in bedkledij, nachtkaars en een zedige demonstratie van de open damesonderbroek. Dan de Valeta en tot slot: Laatste rondje en iedereen zingt lekker mee.Battumse Vennen 226









Na de middagvoorstelling was er uitgebreid tijd om bij te praten, de contacten met de andere groepen wat uit te breiden en van het gemeenschappelijke Nederlandse stamppotbuffet te genieten, of elders te gaan eten. Bovendien had de stichting Nevofoon in die tussentijd in de hal een kraam opgebouwd met CD´s en dansbeschrijvingen van Nederlandse dansen en niet te vergeten dansschoenen waar iedereen eens op zijn gemak kon snuffelen.
                                                                             Om 19u30 begon het avondoptreden met een gedeeltelijk nieuw publiek.
Ralda 232
Ralda startte met de serie : “Scheve schaats” in Terschellinger dracht. Wat zijn  er veel dansen aan schaatsen gerelateerd, ze kwamen allemaal voorbij! Daarna een groepje van 6 kinderen die de serie Vriend en vijand dansten. In Sallandse dracht met even een kort stukje ingeblikte muziek. Zoals dat vaker gebeurt: vriendschap en ruzie wisselenden elkaar af, maar uiteindelijk wordt alles één grote vriendschap in een grote omhelzing. 8 Volendammer meisjes en 4 mannen brengen een Bravade, waarom dit nu op klompen moest? Het gaf veel geluid, waardoor de muziek overstemd werd en dat vraagt veel oefening. Als leuk grapje stonden de meisjes soms met hun klompen op de klompen van de ander. Verder Schip moet zeilen en Daar voer een man op zee waarbij de mannen dansen met visnetten. Nog een leuk grapje dat je met levende muziek kunt doen: bij Blauw garen en koperdraad even de muziek laten stoppen en alleen met de klompen verder. wissel 261En tot slot de Horlepiep en dan zie je de resultaten van de ochtend: de Hellendoornse Folkloregroep neemt met dezelfde Horlepiep de dansvloer over, even gezamenlijk en dan gaan zij Hellendoorn 266alleen verder: Korenbloempje, Reggewals en Driekusman. Bij de Zigeunerpolka is de vloer plotseling erg vol en heeft de Battumse Venne zich er tussen gevoegd, kostuums lijken erg op elkaar, voor de kijkers lijken alleen mutsen verschillend. De Battumse Venne voert enkele dansen en een act over een boerenbruiloft, wissel 280met burenplicht op. Hellendoorn 286Een bruidspaar uit 1920 met een bruid met 3 rokken en een muts met Slowaakse kunstbloem. Tevens komen er wat bruiloftsgasten langs in hun beste kledij. Leuke afwisseling, maar acts zijn nu eenmaal vaak wat traag. Men geeft de vloer via Riepe wissel 304Garste en de Rijpolka weer over aan Trianthella. Die vervolgen, in simpel Drents kostuum, met een Drentse serie: Een dag uit leven van een Drentse keuterboerin, een choreografie van Elske Hoen. Men begint met 3 slapende boerinnen, een klompenklapdans en allerhande attributen. Een leuke serie, gemaakt voor deze kleine groep, alleen in het begin danst men op klompen, daarna op schoenen.

rianthella 312






Bal 347





bal 327

Daarmee zaten de optredens erop en kon het bal beginnen, door de goede voorbereiding van de dansleiders liep het bal beter dan ooit. Ieder  had twee dansen uitgekozen en die werden de anderen aangeleerd. Voor sommigen was het wellicht een complete verrassingen dat die dansen ook Nederlands zijn, zoals o.a. de Boerenbond op muziek van de Veulpoepers. De dansen waren deze keer goed gekozen zodat het hele publiek en de aanwezige groepen de dansen met veel plezier konden doen.
slot 379
Tegen 23 uur kon Marion Seeman de dag afsluiten en had daarbij voor elke groep nog een oorkonde. Alle deelnemers en publiek vonden de dag een heel groot succes, leerzaam en gezellig en wij hopen dat de nu gelegde contacten blijvend mogen zijn. Op naar de volgende Platform activiteit!



VOOR EXTRA FOTO´S KLIK HIER