Hieronder twee verslagen van onze Dans- en Ontmoetingsdag op 20 november in Culturalis te Den Haag, met wat foto's

Iets ouds en iets nieuws aan elkaar gedanst

Elsche Korf

 Op 20 november bood het Platform Nederlandse Folklore liefhebbers van Nederlandse dans- en muziektraditie weer de gelegenheid om elkaar (opnieuw) te ontmoeten en verder te leren kennen.

De dansgroepen At Va’ani uit Gouda, de dansgroepen Nipah en Nitsanim uit Den Haag en de Westfriese Dansgroep uit Schagen troffen elkaar in het Culturalis Theater in Den Haag.

Ook dit keer werd weer gewerkt volgens de formule van Jan van der Meulen (bestuurslid van de Federatie van Folkloristische Groepen en bestuurslid van het Platform). ’s Middags presenteerde elke groep zich apart. ’s Avonds zorgden de groepen voor een doorlopende show door in elkaars optreden verweven te worden.

Dat Nederlandse dans en choreografie danstechnisch ook een uitdaging is voor buitenlanders werd aangetoond door de aanwezigheid van uiteenlopende nationaliteiten in de dansgroepen. Dansers o.a. uit Polen, Turkije, KroatiŽ en RoemeniŽ dansten mee en waren niet van echt te onderscheiden. Vertederend was het lieve bruine koppie in een Volendamse meisjesdracht.

De kleding van de groepen was dit keer van een hoog niveau. Schoon en tot in de puntjes correct.

De dansen en choreografieŽn waren over het algemeen zeer creatief en boeiend. Mijn aandacht dwaalde echter weg op het moment dat de choreografie nergens over ging en de dansers niets anders deden dan over het podium huppelen in allerlei geometrische figuren. Eťn onderdeel van een choreografie van Gert Jan van Ammerkate sprong er wat mij betreft uit: de dans van de drie dronken zeelieden. Geniaal bedacht en zeer overtuigend gedanst.den Haag 10

Alle groepen, behalve At Va’ani, hadden hun eigen begeleidingsorkest meegebracht. Wat een rijkdom. Echter, een tip van een ervaringsdeskundige is: zet de mechanische muziek in de toekomst iets minder hard en zorg ervoor dat de virtuoze vingers van muzikanten de voeten van de dansers niet op standje slordig zetten. Dansen die wandelpassen, mazurkapassen en horlepieppassen als basis






Dans en ontmoetingsdag Den Haag, 20-11-‘10

Den Haag 1Zaterdag 20 november organiseerde het Platform voor de 16e keer een dans- en ontmoetingsdag, dit keer in Den Haag met de 2 Haagse groepen: Nipah en Nitsanim, uit Gouda At Va’ani en de Westfriese Dansgroep, helemaal uit Schagen.
We hadden het in de Haagse schilderswijk gelegen Culturalis theater hiervoor afgehuurd. Een prachtig gebouw, met helaas geen parkeermogelijkheden maar dat kon via een keurige P&R regeling van Den Haag opgelost worden.
In de ochtend hebben de groepen onder elkaar in 2 studio’s geoefend om de door Jan van der Meulen voorgestelde “koppelingen” voor elkaar te krijgen.

Na een openingswoord van voorzitter Marion Seeman, waarbij ze zowel het Nederlands Centrum voor Volkscultuur als het Prins Bernard Cultuurfonds bedankte voor de financiŽle ondersteuning, mocht bij de middagvoorstelling Nipah de spits afbijten.
Nipah
, met begeleiding van het orkest Bobander begon met een lampionserie door een 8 tal kinderen: St Maarten. Leuk was de moderne versie van het St Maartens lied, ze werden  verjaagd door 2 wat oudere jongens die stoer een mooie Horlepiep dansten. Vervolgens bracht  Nipah in de Scheveningse daagse dracht 2 series. Een serie van Guus van Kan, gebaseerd op improvisatie van de 3 danseressen over o.a. ijdelheid en werken. Daarna een leuke serie over nestverlaten: als de kinderen het huis uit gaan gaat iedereen wat met de kamers doen: alles gaat verhuizen. Met virtuele dozen en vrolijke muziek. Er werd zelf over een denkbeeldige doos gestruikeld..
Vervolgens was het de Westfriese Dansgroep uit Schagen, die prachtig in een kleurrijke zondagse dracht uit 1900 en begeleid door 3 accordeons haar optreden opende met de Ringelrei, vervolgd door de Schager Polka, een mazurka, de Bernardswals en het optreden afsloten met “Na het bal”. Een afwisseling van enkele dansen speciaal voor de groep gemaakt en algemene dansen. Tussendoor uitleg over de kostuums en de sierraden: bloedkoralen en alle dames een kralenbeugeltas. Men vertrok weer met hun herkenningsmelodie: Ringelrei.Den Haag 12
At Va’ani
nam vervolgens bezit van de dansvloer. Helaas zonder eigen orkest en dus met muziek van een CD. Men opende met een tableau vivant en daarna rij- en kringdansen. Leuk om te zien, maar het samenspel tussen muzikanten en dansers miste je wel. Er zat een Bravade in en een Goudse Galop. De dansers hadden er duidelijk plezier in. In een Triolet had men het mannentekort  leuk opgevangen en was een duidelijk deel van het repertoire afkomstig van Elly Olderaan. Vrolijke dansen op vrolijke muziek. Toeters en bellen en tot slot Jenny een dans in 2 molens van 3 paren.
Nitsanim
mocht het middagprogramma afsluiten. Door een eigen orkest begeleid bracht men een choreografie van Wim Bekooij. In de groep waren veel leden die hun herkomst buiten Nederland hadden: o.a. KroatiŽ, RoemeniŽ en Turkije. Ze dansten nu in ons land Nederlands, maar hadden in hun kostuums nog wel een stukje van hun herkomstland. Met melkmeisjes  en jongens met hooivorken werden de dansen gebracht.De hooivorken werden zelfs gebruikt om de melkkrukjes aan de kant te schuiven. Even leek de melodie op Pipi Langkous, maar een zeer vrolijke serie met veel gedraai was de afsluiting van het middagprogramma.

 Na een voortreffelijk Marokkaans buffet (zonder koeskoes) ging het avondprogramma verder. In dezelfde volgorde lieten de groepen iets van hun repertoire zien, nodigde men de volgende groep op de vloer, deed een gezamenlijke dans en vertrok weer naar de zaal om als publiek naar de anderen te kijken.

Nipah had de serie Mie Katoen, met oa Zwart laat je scheren. Het publiek was inmiddels behoorlijk in de stemming en duidelijk er goed bij betrokken, want vlak voor de eerste danspas klonk er nog uit de zaal een aanmoedigende kreet: “Doe je best Mama”. Nou het plezier straalde Den Haag 22duidelijk van de groep af, maar dat was de hele avond het geval met alle groepen, meer nog dan in de middag. In de serie steeds een basisdans die zeer levendig was gemaakt door de figuur en danspas op allerlei manieren te tonen. Driekusman, Moeke er staat een vrijer aan de deur, de IJswals. Men begeleide tot slot de Westfriese dansgroep de vloer op die een Mazurka, de Vleuter, de IJswals en Sientje brachten. Duidelijk was de groep los en enthousiast. Met een “Pas de quatre”werd At Va‘ani  de dansvloer opgeleid.
At Va’ani kwam in een kostuum met erg veel rood  en een wit Volendams achtig kapje, het zag er on-Nederlands uit, maar bleek een kopie van de kostuums zoals die op de Goudse kaas staan en op de kaasmarkt worden gedragen. De Rozenwals met rood wit en blauwe linten, in Holland staat een huis, Amarilletje en de Beukenwals. Het publiek klapte inmiddels mee met de muziek. Met een toename van de mimiek laat men zien er plezier in te hebben. Bij de Boerenplof was het opvallend hoeveel er op de basis figuur werd gevarieerd, de groep presenteerde (uiteraard Goudse) kaasblokjes aan het publiek. Deze serie was duidelijk gericht op een buitenlands publiek. Met Wieringen Varen werd Nitsanim de vloer opgetrokken met de rood, wit en blauwe linten die 6 vrouwen om hun middel hadden gewikkeld.
Nitsanim bracht de 30 jaar oude serie van Gert Jan van Ammerkate: de vissersserie. Het blijft een genoegen om hier naar te kijken, een serie vol echte basisfiguren uit de Nederlandse dans met een tomeloze vaart gebracht. Een serie die duidelijk laat zien dat Nederlandse dansen heel goed kunnen concurreren met andere dansstijlen. Het was een prachtige afsluiting van de optredens.

Na een korte pauze ging de dag verder met het bal. Vanuit de foyer werd via een, door 4 Friezen geleide, echte polonaise iedereen weer naarDen Haag 15 de feestzaal gebracht, de dansvloer op. Daar werden dansen door de dansleiding van de groepen aangeleerd. Nipah bracht Het St Jans’ vuur van Elly Olderaan, het was een prima begin, stimulerende muziek met een goede uitleg, daarna kwamen de Westfriezen met de Rozenwals, At Va'ani  met de Goudse Galop en eindigde  Nitsanim met de Boerendans.

Als geheel weer een zeer succesvolle dag, de groepen zagen hoe anderen met onze cultuur omgaan, dat levende muziek veel toevoegt aan een optreden en dat onze klederdracht het verdient gekoesterd te worden. De voorzitter van het Platform sloot de avond tenslotte af met een dankwoord aan allen die deze dag tot een succes hebben gemaakt.                                                                                                           MvH     


Den Haag 2Den Haag 3











Den Haag 4Den Haag 5











Den Haag 6Den Haag 7











Den Haag 22Den Haag 23











Den Haag 24Den Haag 9











Den Haag 21Den Haag 11











Den Haag 18Den Haag 20































En nog wat filmpjes die van het bal gemaakt zijn, aangeleverd door Jean en Aukje Wijten van Nitsamin:
filmpje 1
filmpje 2
filmpje 3
Laten we hopen dat we dit in 2011, met hulp van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en het Prins Bernard Cultuurfonds, weer kunnen organiseren.